2 Financiële afwijkingen
Voor 2024 wordt een positieve bijstelling verwacht van het begrotingssaldo van € 5,7 miljoen. De vermelde onderwerpen hebben voor € 0,2 miljoen doorwerking naar de begroting 2025 en verder. Dit betekent over de periode 2024 t/m 2027 een dotatie aan de algemene reserve van per saldo €5.556.000.
Omschrijving (bedrag x € 1.000) | Mutaties 2024 | Meerjarenraming | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | 2025 | 2026 | 2027 | ||
1.01 Werkbudget Sociaal Team | 70 | 70 | 70 | ||||
1.02 Energietoeslag Amstelveen | 450 | 450 | 450 | ||||
1.03 Maatwerkvoorzieningen WMO | 155 | 155 | 155 | ||||
1.04 Collectief vervoer WMO | -115 | -115 | -115 | ||||
1.05 Vluchtelingenwerk | -71 | -71 | -71 | ||||
1.06 Specialistische Jeugdhulp | -1.331 | -1.331 | -1.331 | ||||
1.07 Innovatiefonds Zorg en Welzijn | -28 | 28 | 0 | 0 | |||
1.08 Resultaat AM Match 2023 | 222 | 222 | 222 | ||||
01 Sociaal domein | -649 | 28 | -620 | -620 | |||
2.01 Buitenruimte Hermann Wesselink College | 985 | 985 | 985 | ||||
2.02 Huur Dr. Willem Dreesweg 2 | -46 | -46 | -46 | ||||
2.03 Specifieke uitkering stimulering sport | 13 | 13 | 13 | ||||
2.04 Onderwijsachterstandenbeleid | 668 | 668 | 668 | ||||
02 Onderwijs en ontplooiing | 1.607 | 13 | 1.620 | 1.620 | |||
3.01 Toeristenbelasting | -165 | -165 | -165 | ||||
3.02 Grondbank | -93 | -137 | -231 | -231 | |||
03 Economie en duurzaamheid | -93 | -302 | -396 | -396 | |||
4.01 Vervallen ontwikkeling van een kanoroute | 25 | -25 | 0 | 0 | |||
4.02 VRI-DRIS Amstelveen | 48 | 48 | 48 | ||||
4.03 Energielasten openbare verlichting Amstelveen | 650 | 650 | 650 | ||||
4.04 Aanleg Glasvezel | 122 | -142 | -20 | -20 | |||
4.05 Uitvoering overkapping Oude Dorp | 100 | -100 | 0 | 0 | |||
4.06 Zorgvlied verlichting park | -30 | 30 | 0 | 0 | |||
4.07 Actieplan klimaatadaptatie | 175 | -175 | 0 | 0 | |||
4.08 Subsidieregeling groen op gebouwen | 150 | -150 | 0 | 0 | |||
4.09 Afval huishoudens | -494 | 494 | 0 | 0 | |||
4.10 Zorgvlied afkoopsommen | -806 | 806 | 0 | 0 | |||
4.11 Rioolinspecties 2024 | 0 | 0 | |||||
4.12 Zorgvlied inrichting paviljoen | -27 | 27 | 0 | 0 | |||
04 Openbare ruimte | -87 | 765 | 678 | 678 | |||
4.10 Zorgvlied afkoopsommen | 0 | 0 | |||||
5.01 Grondverkoop Ouderkerkerlaan 150 | 613 | 613 | 613 | ||||
5.02 Leges omgevingsvergunningen | 196 | 811 | 1.007 | 1.007 | |||
05 Ruimtelijke ontwikkeling | 196 | 1.424 | 1.620 | 1.620 | |||
6.01 Informatieknooppunt | 47 | 47 | 47 | ||||
6.02 Verkiezingen | -45 | -45 | -45 | ||||
6.03 Burgemeester en Wethouders | 100 | 100 | 100 | ||||
6.04 Naturalisatieverzoeken | -75 | -75 | -75 | ||||
06 Bestuur, bevolking en veiligheid | 27 | 27 | 27 | ||||
5.02 Leges omgevingsvergunningen | 0 | 0 | |||||
6.04 Naturalisatieverzoeken | 0 | 0 | |||||
7.01 Werkkostenregeling | -44 | -44 | -44 | -88 | |||
7.02 Aanschaf bedrijfskleding | -140 | 140 | 0 | 0 | |||
7.03 Vrijval dotatie reserve bedrijfsmiddelen | 130 | 130 | -130 | 0 | |||
7.04 Actualisering van de bestedingen uit de reserve bedrijfsmiddelen | 1.857 | -1.857 | 0 | 0 | |||
7.05 Huisvesting Werkplein | -231 | 231 | 0 | 0 | |||
7.06 Huisvesting werkplekken begane grond | -177 | 177 | 0 | 0 | |||
7.07 Vervanging bureaustoelen | -75 | 75 | 0 | 0 | |||
07 Overhead | 1.364 | -1.278 | 86 | -174 | -88 | ||
2.04 Onderwijsachterstandenbeleid | -253 | -253 | -253 | ||||
8.01 Hogere rentebaten schatkistbankieren 2024 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | ||||
8.02 Vrijval stelposten algemene dekkingsmiddelen | 1.721 | 1.721 | 1.721 | ||||
8.03 Hogere afdracht vennootschapsbelasting | -1.950 | -1.950 | -1.950 | ||||
8.04 Onderuitputting kapitaallasten | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||||
8.05 Dividenduitkering amstelveen Sport | 397 | 397 | 397 | ||||
8.06 Prognose uitgaven lokaal werkbudget Oekraïne t/m 2025 | 0 | -8.000 | -8.000 | ||||
8.07 Prognose rijksvergoeding 2025 opvang Oekraïners | 0 | 8.000 | 8.000 | ||||
08 Algemene dekkingsmiddelen | 1.018 | 1.697 | 2.715 | 2.715 | |||
Totaal financiële afwijkingen | 3.383 | 2.347 | 5.730 | -174 | 0 | 0 | 5.556 |
Toelichting tabel: negatief bedrag is onttrekking en positief bedrag is dotatie aan algemene reserve.
1.01 Werkbudget Sociaal Team
Door kritischer te kijken naar de noodzaak van tolkkosten en ziekte van personeel waardoor geen nieuwe gezinnen konden worden geholpen ontstaat een voordeel van €70.000. De beschikbare capaciteit was voor de reeds lopende trajecten. De verwachting is dat in oktober wordt gestart met een nieuwe procesregisseur, waardoor nieuwe trajecten kunnen starten.
De ontwikkelingen van regionale veiligheidsteams in onze regio maakt dat er geen structurele onderschrijding in 2025 wordt verwacht. De problematiek rondom dakloosheid en wachtlijsten voor passende woonvormen zal komende jaren onveranderd blijven. De verwachting is dat deze kosten zullen doorlopen. Tegelijkertijd wordt er in diverse casuïstiek gezocht naar duurzame maatwerkoplossingen die bekostiging nodig hebben.
1.02 Energietoeslag Amstelveen
De energietoeslag 2023 kon tot medio 2024 worden aangevraagd. Gemeenten hebben van het rijk in 2023 budget gekregen voor de uitvoering en toekenning van de energietoeslag en hiervan is €670.000 overgeheveld naar 2024. Medio 2024 resteert een budget van €450.000 wat kan vrijvallen.
1.03 Maatwerkvoorzieningen WMO
Het aantal verstrekkingen van rolstoelen en woonvoorzieningen is tot op heden vrijwel gelijk aan voorgaand jaar. De ontwikkeling waarmee rekening is gehouden blijft achterwege. In 2024 zijn vooralsnog grote woningaanpassingen lager dan verwacht wat heeft geleid tot een incidenteel overschot van €155.000. In 2025 wordt een nieuw contract hulpmiddelen afgesloten waarbij rekening moet worden houden met en hogere prijs voor de hulpmiddelen.
1.04 Collectief vervoer WMO
De afgelopen jaren lag het aantal reizigers op een lager niveau dan voor Corona. Daarnaast was het gebruik lager door de mindere prestaties van de oude vervoerder. Deze tendens is doorbroken en er is een stijging in het aantal gereden kilometers, reizigers en ritten (nadeel €115.000). Meer inwoners gaan er op uit en het vertrouwen in het Wmo-vervoer lijkt hersteld.
1.05 Vluchtelingenwerk
De taakstelling voor maatschappelijke begeleiding is fors toegenomen van 56 in 2020 naar 230 statushouders in 2024. De komende tijd wordt nog geen daling verwacht. In 2024 is €71.000 extra budget nodig voor vluchtelingenwerk om de statushouders maatschappelijke begeleiding te bieden. Het bedrag is gebaseerd op het kostprijsmodel dat vluchtelingenwerk hanteert per statushouder. Voor 2025 en verder zijn extra middelen toegekend via de perspectiefnota.
1.06 Specialistische Jeugdhulp
Begin september worden de kosten geraamd op €26,3 miljoen (raming Perspectiefnota 2025 bedraagt €25 miljoen). De eindejaarsverwachting gaat uit van ongewijzigde trends.
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van Perspectiefnota:
# Groei aantal jeugdigen met ambulante jeugdhulp: de prognose bij ambulante hulpverlening is qua aantallen jongeren naar boven bijgesteld (+5%, ruim 100 jeugdigen extra t.o.v. 2023). De trend was al zichtbaar, echter de financiële consequenties hiervan worden pas later zichtbaar. Er is geen bijstelling gedaan qua zorgzwaarte; die ligt vooralsnog gelijk aan 2023. Het gaat overwegend om verwijzingen via de huisartsen en het meest in de leeftijd van 12-18 jaar. Vanaf medio 2024 wordt er tevens eerder en meer rekening gehouden met berichten vanuit de zorgaanbieders die met terugwerkende kracht zijn ingediend. Deze twee ontwikkelingen leiden tot een groei in kosten van ongeveer €0,5 miljoen.
# Complexe zorgvragen met hoge kosten: de afgelopen maanden zijn circa 10 nieuwe cliënten gestart of verwacht met een complexe zorgvraag. De verwachte kosten van de meeste van deze trajecten liggen tussen de €50.000 en €100.000 per jaar. Daarnaast is er één cliënt die ruim boven dat bedrag komt. Dit leidt tot een stijging van de kosten voor trajecten met een complexe zorgvraag van €0,5 miljoen.
# Reservering noodsteun voor een belangrijke jeugdzorgaanbieder: Voor mogelijke noodsteun wordt een bedrag gereserveerd van €0,15 miljoen. Het besluit of deze noodsteun daadwerkelijk moet worden verleend, wordt in het najaar verwacht.
# Aandacht voor kostenbesparingen:
Er is al jaren aandacht voor het beheersen van kosten. In 2023 lagen de gerealiseerde besparingen rond de €0,9 miljoen per jaar, ondanks de steeds verder stijgende kosten over het totaal. Het gaat om besparingen door bijvoorbeeld eerst preventieve hulp in te zetten, door eerst hulp van een POH GGZ jeugd in te zetten, door problemen eerder te signaleren en door minder intensieve hulp of kortere hulp in te zetten. De aandacht voor kostenbesparingen wordt verder uitgebreid in het najaar en de interventies zoals genoemd in de jeugd- en onderwijsagenda worden met voortvarendheid opgepakt. Het blijven bieden van passende en noodzakelijke hulp blijft hierbij vanzelfsprekend het uitgangspunt.
1.07 Innovatiefonds Zorg en Welzijn
In 2024 zijn aanvragen gehonoreerd voor het innovatiefonds met een omvang van €85.000 (begroot €57.000). In 2024 zijn meer aanvragen ingediend en gehonoreerd dan in 2022 en 2023. Een tweede reden betreft de ontwikkeling van nieuw beleid rondom bijvoorbeeld gezondheid en ggz waarbij ook ruimte is voor vernieuwende subsidieaanvragen. De hogere uitgaven van €28.000 worden onttrokken aan de bestemmingsreserve innovatiefonds. In het vierde kwartaal vindt een evaluatie plaats van het innovatiefonds. Op basis van deze evaluatie wordt een keuze gemaakt over het vervolg (inclusief de resterende reserve).
1.08 Resultaat AM Match 2023
In 2024 wordt een voordelig resultaat verwacht van €222.000. Dit positieve financiële resultaat vloeit voort uit de verdeling van het rekeningresultaat van AM match over 2023.
2.01 Buitenruimte Hermann Wesselink College
Aan de zijde van de Van der Hooplaan moet de waterpartij teruggebracht worden en een brug/dam gerealiseerd. Verwacht wordt dat het project in 2024 wordt afgesloten. Bij de jaarstukken 2023 is van het beschikbare budget van €2,9 miljoen ongeveer €1,5 miljoen overgeheveld voor de inrichting van de buitenruimte. De invulling hiervan is thans bekend waarna aanvullend €985.000 vrijvalt uit de reserve "Hermann Wesselink College".
2.02 Huur Dr. Willem Dreesweg 2
Voor de Internationale Schakelklassen van het Nova College worden 9 lokalen gehuurd aan de dr. Willem Dreesweg 2. Voor de huurkosten is een bedrag van €99.000 begroot. De totaal verwachte huurlast in 2024 is geraamd op €145.000. Het verschil bestaat uit de afrekening van de servicelasten en daarnaast onder andere de huurverhoging vanaf juni 2024.
2.03 Specifieke uitkering stimulering sport
De Specifieke uitkering stimulering sport is bedoeld voor het BTW-nadeel dat gemeenten lijden door de verruiming van de sportvrijstelling in de Wet omzetbelasting per 1 januari 2019. Het betreft €13.000 compensatie op exploitatiebudgetten en €18.000 op kredieten. Bij het opstellen van de jaarrekening wordt verantwoording afgelegd in de zogenoemde SISA bijlage of de uitgaven in het betreffende kalenderjaar daadwerkelijk zijn uitgegeven.
2.04 Onderwijsachterstandenbeleid
In 2024 worden niet alle beschikbare middelen ingezet voor het onderwijsachterstandenbeleid. Een toename van de Rijksmiddelen Onderwijsachterstandenbeleid van €200.000 biedt de mogelijkheid voor nieuwe beleidsontwikkeling. Door personeelstekort en tekort aan opvanglocaties bij kinderopvangorganisatie is de uitbreiding van Voorschoolse educatie en Peuterarrangement minimaal. Naast het uitblijven van uitbreiding van kindplaatsen van de zijde van aanbieders zijn bestaande en nieuwe ontwikkelingen vertraagd.
Een deel van de middelen onderwijsachterstandenbeleid wordt ingezet voor subsidies in het basisonderwijs (PO). De verwachte groei van de taalklassen PO blijft achter; het aantal leerlingen is in de eerste helft 2024 verminderd. De reguliere onderwijsbegroting neemt toe in 2024 door extra financiële middelen vanuit moties. Daarmee zijn taalklassen PO volledig gedekt vanuit de reguliere onderwijsbegroting. De vaststellingssubsidies Voorschoolse educatie en Peuterarrangementen 2023 geven in 2024 een voordeel van €268.000.
Voorgesteld wordt om €415.000 van de gemeentelijke middelen Onderwijsachterstandenbeleid 2024 vrij te laten vallen en een bedrag van €253.000 toe te voegen aan het lokaal werkbudget Oekraïne.
3.01 Toeristenbelasting
Het nadeel van €165.000 op de toeristenbelasting over het jaar 2023 wordt grotendeels verklaard door meer overnachtingen van minderjarigen en vluchtelingen dan begroot. Beide groepen zijn vrijgesteld van toeristenbelasting.
3.02 Grondbank
De grondbank heeft in 2024 een tekort van €280.000, waarvan €50.000 gedekt wordt uit de egalisatiereserve.
De belangrijkste reden van het tekort betreft de locatie Escapade. Hier wordt een vloeistofdichte vloer geplaatst waardoor extra afvoerkosten zijn gemaakt voor groenstromen en een lagere omzet wordt gerealiseerd. In mindere mate geldt dit ook voor de locatie Krijgsman waar eveneens maatregelen zijn getroffen voor renovatie. Een derde reden van het tekort betreft een last onder dwangsom (LOD) dat betaald moet worden voor Krijgsman. Deze LOD is inmiddels opgeheven. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling de LOD terugbetaald aan de gemeente Amstelveen. De inkomst staat echter verantwoord op een ander bestuurlijk product.
Mede door de renovatie zijn de baten van reguliere externe klanten achtergebleven. Wel ontvangt de gemeente voor een periode van 3 jaar €300.000 aan extra inkomsten voor het verhuren van een baggerbak. Dit bedrag wordt gedeeltelijk ingezet ter dekking van de kapitaallasten voor de vloeistofdichte vloer van de Escapade.
4.01 Vervallen ontwikkeling van een kanoroute
De voorgenomen maatregel om te komen tot de aanleg van een kanoroute in en door de Middelpolder in Amstelveen, als onderdeel van het gebiedsprogramma Amstelscheg, wordt definitief niet uitgevoerd in verband met resultaten van de natuurtoets die is uitgevoerd door een onafhankelijk ecologisch bureau. Het geraamde budget van €25.000 voor het eigen aandeel zal terugvloeien naar het Groenfonds.
4.02 VRI-DRIS Amstelveen
Een hogere bijdrage voor de energiekosten voor verkeersregelinstallaties (VRI's) en Dynamische Reisinformatie Systemen (DRIS) van €48.000 blijkt door de gunstige marktprijzen niet nodig te zijn.
4.03 Energielasten openbare verlichting Amstelveen
Een hogere bijdrage voor de energiekosten voor de openbare verlichting in Amstelveen blijkt door de gunstige marktprijzen niet nodig te zijn. In 2023 en 2024 was hiervoor incidenteel geld voor beschikbaar gesteld. Het budget 2024 kan verlaagd worden met €650.000.
4.04 Aanleg Glasvezel
Vanuit het project aanleg glasvezel (MPP) worden eenmalig inkomsten gegenereerd om toekomstige verzakkingen van verhardingen te kunnen herstellen (degeneratiekosten). De uitgaven vallen niet in hetzelfde jaar als waarin de inkomsten binnen komen. Deze uitgaven kunnen zelfs een aantal jaar na de aanleg van de glasvezel nog optreden. Deze herstelwerkzaamheden worden dan ook vanuit de reserve wegen (MPP) uitgevoerd. Vanwege uitvoering via MPP vervallen de geraamde baten (€141.000) en lasten (€121.000) in de exploitatie. Per saldo betekent dit een incidenteel tekort van €20.000.
4.05 Uitvoering overkapping Oude Dorp
De inrichtingsplannen voor de overkapping over de A9 bij het Oude Dorp zijn vertraagd doordat meerdere ontwikkelingen in dit gebied, zoals de Noordelijke Poeloever, met elkaar samenhangen. Van het beschikbare budget van €200.000 wordt €100.000 via de reserve grote projecten doorgeschoven naar 2025.
4.06 Zorgvlied verlichting park
Langs de hoofdpaden op Gedenkpark Zorgvlied is geen vaste verlichting. Dit kan tot onveilige situaties leiden tijdens uitvaarten in periodes dat het vroeg donker wordt. Deze renovatie wordt gefaseerd uitgevoerd. In 2024 is €30.000 benodigd, hetgeen wordt gedekt ten laste van de reserve Zorgvlied renovatie park en graven.
4.07 Actieplan klimaatadaptatie
Het bestedingspatroon voor het actieplan klimaatadaptatie is geactualiseerd en sluit aan op het raadsvoorstel PLECK. Dit betekent een jaarlijkse verlaging van de budgetten 2024 t/m 2026 met €175.000.
4.08 Subsidieregeling groen op gebouwen
Het bestedingspatroon voor het subsidie groen op gebouwen is geactualiseerd en sluit aan op het raadsvoorstel PLECK. Dit betekent een jaarlijkse verlaging van de budgetten 2024 t/m 2026 met €150.000.
4.09 Afval huishoudens
Actualisatie van de kostendekkende exploitatie leidt tot een positief resultaat van €0,9 miljoen. Belangrijkste twee redenen zijn lagere kosten door minder restafval (€0,6 miljoen) en een hogere opbrengst van €0,5 miljoen.
4.10 Zorgvlied afkoopsommen
In 2024 is door toename van afkoopsommen een hogere baat gerealiseerd van €825.000. Dit bedrag wordt gestort in de bijbehorende voorziening waardoor per saldo sprake is van een neutraal effect. Op overige posten wordt een geringe afwijking van €14.000 gerealiseerd dat eveneens wordt afgewikkeld met de voorziening.
4.11 Rioolinspecties 2024
Alle riolen zijn in beeld door inspecties. Door risico gestuurd beheer en assetmanagement is minder frequent inspectie van het riool nodig waardoor €100.000 aan inspectiekosten niet hoeft worden ingezet in 2024. In het tariefvoorstel bij de begroting 2025 is de kostendekkende exploitatie riolering structureel geactualiseerd.
4.12 Zorgvlied inrichting paviljoen
De uitstraling en inrichting van het Paviljoen is gedateerd en logistiek onvoldoende goed ingedeeld om grote gezelschappen te faciliteren tijdens een condoleance. In 2024 wordt €27.000 ten laste van de egalisatievoorziening gebracht voor de benodigde aanpassingen aan binnen- en buitenruimte.
5.01 Grondverkoop Ouderkerkerlaan 150
Voor de locatie Ouderkerkerlaan 150 is met de eigenaar/initiatiefnemer een koopovereenkomst gesloten van €613.000 voor een aantal percelen gemeentegrond die nodig zijn voor een bouwplan bestaande uit 131 appartementen, een commerciële ruimte en inpandige parkeergelegenheid.
5.02 Leges omgevingsvergunningen
Op het onderdeel omgevingsvergunningen is sprake van een voordeel van €1 miljoen. Het overgrote deel hiervan betreft ontvangen legesopbrengsten uit omvangrijke projecten/bouwplannen (€729.000). Leges op grote projecten zijn in grote mate bepalend voor het totale opbrengstenverloop maar ook slecht te voorspellen. Het opbrengstenverloop fluctueert sterk en is afhankelijk van veel (markt)factoren die voor de gemeente niet of nauwelijks zijn te beïnvloeden. Het aantal grote projecten is minder dan verwacht, waardoor de inzet van capaciteit €195.000 lager is. De meeropbrengst voor kleine vergunningen bedraagt €82.000.
6.01 Informatieknooppunt
Bij het vaststellen van de jaarstukken 2023 is voor de tweede keer het incidentele budget van €74.000 voor informatieknooppunt ondermijning overgeheveld voor de verdere ontwikkeling van het informatieknooppunt. De ontwikkeling van wat nu het veiligheidsdashboard heet, kan verder worden vormgegeven met eigen capaciteit. Hierdoor kan het resterende budget van €47.000 vrijvallen.
6.02 Verkiezingen
Het tekort van €45.000 wordt veroorzaakt door inhuur voor de opbouw- en afbouwwerkzaamheden van de verkiezingslocaties. Voorheen werd gewerkt met vrijwilligers. In de Perspectiefnota 2026 wordt een voorstel gedaan de budgetten structureel te verhogen naar aanleiding van de invoering van de wet “Nieuwe Procedure Vaststelling Verkiezingsuitslag (NPVV)”.
6.03 Burgemeester en Wethouders
Het college van burgemeester en wethouders besteedt €100.000 minder aan salarissen, vervoerskosten, representatie en overige kosten.
6.04 Naturalisatieverzoeken
De uitvoering van de naturalisatieceremonie wordt sinds begin 2024 uitgevoerd door de gemeente zelf. Voorheen werd dit uitbesteed. Dit jaar is sprake van een toename van het aantal complexe aanvragen. Om de extra taken tijdig te kunnen afhandelen wordt extra capaciteit ingehuurd. Dit gaat om gemiddeld 24 uur per week, neerkomend op een bedrag van €75.000 per jaar. Bij de Perspectiefnota 2025 is deze ontwikkeling al gesignaleerd, maar op dat moment kon nog geen definitieve prognose worden gegeven. Richting Perspectiefnota 2026 wordt een aanmelding voorbereid om de budgetten structureel te verhogen.
7.01 Werkkostenregeling
In de Perspectiefnota 2025 is voor 2024 en 2025 budget toegekend ter dekking van het overschrijden van de forfaitaire ruimte van de Werkkostenregeling (WKR). In dit budget werd rekening gehouden met een bijdrage vanuit Aalsmeer van €44.000 per jaar. Gelet op het grote aandeel van de forfaitaire ruimte dat wordt ingenomen door onbelaste onkostenvergoedingen van het Amstelveense bestuur (Aalsmeer bestuur heeft haar eigen WKR) is er geen aanleiding voor een Aalsmeerse bijdrage.
7.02 Aanschaf bedrijfskleding
In 2024 is €140.000 extra uitgegeven voor aanschaf bedrijfskleding. Belangrijkste redenen zijn a) de zomerbroek en regenpakken voldeden niet en zijn vervangen; b) medewerkers hebben meer katoenen shirts nodig en er zijn sofshelljassen aan het assortiment toegevoegd; c) investering in extra veiligheid en werkcomfort, niet alleen voor de ‘normale’ omstandigheden, maar ook in die situaties dat mensen doorwerken terwijl het regent of sprake is van andere extreme omstandigheden; d) tenslotte is voor nieuwe medewerkers een geheel nieuwe outfit aangeschaft. De hogere uitgaven worden gedekt uit de reserve bedrijfsmiddelen en het bedrijfsvoeringsfonds.
7.03 Vrijval dotatie reserve bedrijfsmiddelen
De verwachte aanschaf van bedrijfsmiddelen is in 2024 vooral door langdurige aanbestedingstrajecten lager dan begroot. Na de vrijval door lange levertijden bij de 1e tijdvak, kan de dotatie aan de bestemmingsreserve hierdoor nogmaals eenmalig met €700.000 verlaagd worden.
Door de fasering worden hogere kosten voor onderhoud verwacht van €70.000 in 2024 en €130.000 in 2025. Daarnaast is er een overschrijding van €65.000 doordat het budget voor wegenbelasting al was ingezet als dekking voor de verduurzaming omdat over elektrische voertuigen geen wegenbelasting betaald hoeft te worden. Door de latere levering moet over de huidige voertuigen nog wegenbelasting betaald worden. Per saldo kan eenmalig €435.000 vrijvallen. Conform de lijn die ingezet is bij de Perspectiefnota 2025 wordt de vrijval bedrijfsmiddelen toegevoegd aan de reserve vervanging inrichting kantoren.
7.04 Actualisering van de bestedingen uit de reserve bedrijfsmiddelen
Er zijn drie redenen voor de lagere kosten 2024 van €1,9 miljoen voor aanschaf van voertuigen: a) een langere doorlooptijd vanwege Europese aanbesteding van nieuwe containers waardoor levering pas in 2025 kan plaatsvinden (€0,3 miljoen), b)
een mislukte en hernieuwde aanbesteding van inzamelvoertuigen Afvalbeheer waardoor de aanbesteding van de geplande vervanging van de voertuigen voor groenbeheer (€0,7 miljoen) en Zorgvlied (€0,7 miljoen) pas in het vierde kwartaal 2024 kan worden gestart en c) een te hoge raming van de voertuigen voor gladheidsbestrijding (€0,2 miljoen). De budgetten worden doorgeschoven naar komende jaren. De te hoge raming voor de voertuigen gladheidsbestrijding wordt ingezet om een aantal al bekende prijsstijgingen op te vangen.
7.05 Huisvesting Werkplein
Op het krediet Werkplein is een overschrijding van €231.000. Dit betreft vervanging van de nog niet gemoderniseerde bestaande inrichting en werkplekken in de backoffice van het Werkplein. Dit maakte nog geen onderdeel uit van het nieuwe MeerjarenInrichtingsPlan en de bijbehorende reserve "vervanging inrichting kantoren". Via deze tijdvak wordt het krediet met €231.000 verhoogd met als dekking de hiervoor vermelde reserve.
7.06 Huisvesting werkplekken begane grond
Een deel van de kantoorruimte op de begane grond is nog niet gemoderniseerd. Een eerste inschatting van de kosten van de vervanging van de werkplekken en inrichting bedroeg €623.000. De concrete uitwerking bedraagt €800.000. Het verschil van €177.000 kan worden gedekt uit de reserve vervanging inrichting kantoren.
7.07 Vervanging bureaustoelen
In het raadhuis en Langs de Werf worden 100 bureaustoelen vervangen voor €75.000. Deze kosten worden gedekt uit de reserve vervanging inrichting kantoren.
8.01 Hogere rentebaten schatkistbankieren 2024
In de Perspectiefnota is rekening gehouden met een rentebaat 2024 van €2,5 miljoen. De verwachting was dat het rentepercentage over het schatkistbankieren in het tweede halfjaar zou dalen richting 3% én dat het uitstaande bedrag bij het Rijk lager zou worden. Zoals het er nu naar uitziet gaat dit niet in het tempo dat werd verwacht bij opmaak van de Perspectiefnota, hetgeen leidt tot een aanvullende (incidentele) rentebaat van €1,3 miljoen.
8.02 Vrijval stelposten algemene dekkingsmiddelen
Het restant op de stelposten nominaal, areaal en nieuw beleid van totaal €1,7 miljoen kan incidenteel vrijvallen in 2024.
8.03 Hogere afdracht vennootschapsbelasting
In de begroting wordt een zo goed mogelijke inschatting gemaakt van de af te dragen vennootschapsbelasting. Door onder andere fasering van winsten grondexploitaties kan de belastingafdracht (substantieel) afwijken. In 2024 bedraagt de betaalde vennootschapsbelasting tot heden €1,95 miljoen meer dan begroot.
8.04 Onderuitputting kapitaallasten
Bij de uitvoering van investeringen zien we faseringseffecten optreden waardoor geraamde kapitaallasten te hoog zijn ingeschat. De begroting kent een stelpost onderuitputting voor dit effect. Op basis van de jaarstukken 2023 ontstaat een hogere onderuitputting dan begroot, hetgeen tot een incidenteel voordeel leidt van €1,5 miljoen.
8.05 Dividenduitkering amstelveen Sport
In 2023 heeft AmstelveenSport BV het jaar afgesloten met een positief resultaat. Conform de statuten is een deel (50%) van het resultaat uitgekeerd aan de gemeente als dividend.
Op 16 mei 2019 heeft AmstelveenSport BV bij de omzetting van stichting naar BV op haar balans een gestort kapitaal opgenomen van €196.000 (€1 per aandeel) met als enig aandeelhouder de gemeente Amstelveen. Na ontvangst van het dividend is AmstelveenSport BV toegevoegd aan de balanspost deelnemingen. Dit leidt tot een incidenteel resultaat van €196.000 doordat in 2019 de aandelen al waren gekocht door herschikking van het eigen vermogen binnen AmstelveenSport.
8.06 Prognose uitgaven lokaal werkbudget Oekraïne t/m 2025
Bijlage 8.1 bevat een specificatie van uitgaven ten lasten van het lokaal werkbudget Oekraïne tot en met 2025. Het toegekende bedrag door de raad is ontoereikend om dit te dekken. Zie verder de toelichting in de bijlage.
8.07 Prognose rijksvergoeding 2025 opvang Oekraïners
Bij opmaak van deze tijdvakrapportage wordt door het Rijk onderzocht wat de vergoeding per nacht per bed voor 2025 gaat worden. Dit bedrag zal lager liggen dan de huidige €61. In bijlage 8.1 wordt een vergoeding berekend van €8 miljoen als het tarief €50 bedraagt. In december wordt het raadsvoorstel begrotingsrechtmatigheid aangeboden. Verwacht wordt dat hierin een exactere prognose opgenomen kan worden tegen het nieuwe tarief.