5.2 Grondexploitatie (MPG) rechtmatigheid
Onderstaand overzicht bevat bouwgronden in exploitatie (bie) en facilitaire projecten (fac).
Omschrijving (bedrag x € 1.000) | 2024 | Meerjarenraming | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
01 De Loeten (bie) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
02 De Loeten (fac) | 51 | -51 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
03 Uilenstede 471-473 (bie) | 295 | -295 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
04 Krijgsman Parkeren (bie) | 110 | -110 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
05 Landtong (bie) | 1.138 | -1.138 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
06 De Scheg West (bie) | 640 | -640 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
07 Lindenlaan 315-323 (bie) | 158 | -158 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
08 De Scheg Midden (fac) | 15 | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
09 Uilenstede 471-473 (fac) en Kronenburg (fac) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
10 Legmeer (fac) | -436 | 436 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
11 De Scheg Oost (fac) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
12 De Scheg West (fac) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
13 Bovenkerkerwegzone (fac) | -200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
14 BTAZ Noordwest (fac) | 6 | -6 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
15 BTAZ Noordoost (bie) | 4.497 | -4.497 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
16 BTAZ Noordwest (bie) | 1.612 | -1.612 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
17 BTAZ Noordoost (fac) | 22 | -22 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal Begrotingsrechtmatigheid | 7.907 | -7.907 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Toelichting tabel: negatief bedrag is onttrekking en positief bedrag is dotatie aan algemene reserve. |
Toelichting
De (faserings)verschillen op bovenstaande grondexploitaties zijn neutraal doordat het verschil tussen opbrengsten en uitgaven meerjarig wordt afgewikkeld met de balans. De navolgende toelichtingen vermelden per grondexploitatie de belangrijkste verschillen, waardoor de aansluiting tussen overzicht en toelichting niet eenduidig is te maken.
01 De Loeten (bie)
De verkoop van een kavel met een verwachte opbrengst van €336.000 schuift door omdat de gesprekken voor de ontwikkeling van deze kavel nog niet door de eigenaar (initiatiefnemer) zijn gestart.
02 De Loeten (fac)
De ontsluiting tussen de Loetenweg en Noorddammerweg wordt niet aangelegd in 2024 door vertraging in de contractvorming over het naastgelegen perceel. De budgetten voor bouwrijpmaken (€893.000) en de gerelateerde plankosten (€311.000) voor ontwerp, opdrachtverlening en toezicht schuiven door.
03 Uilenstede 471-473 (bie)
De Raad van State heeft op 31 juli 2024 uitspraak gedaan en de omgevingsvergunning voor een studentenhotel met een verblijfperiode van 12 maanden geweigerd. Er wordt een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend voor een studentenhotel met een verblijfperiode van 6 maanden. De geplande grond aankoop (€295.000) en grondverkoop (€632.000) die gekoppeld zijn aan de datum van vergunningsafgifte vertragen hierdoor.
04 Krijgsman Parkeren (bie)
Bezwaren bij legaliseren van de naastgelegen grondbank vertragen de gronduitgifte en bijbehorende werkzaamheden voor het bouwrijp maken. Een betere landschappelijke inpassing wordt samen met de bezwaarmaker onderzocht. Hierdoor schuiven de gronduitgifte (€293.000) en de gerelateerde kosten (€110.000) door.
05 Landtong (bie)
Op de locatie Landtong is op de plek waar drie schoolgebouwen zijn gesloopt een nieuwe school in aanbouw. De oplevering van de nieuwe school vindt plaats in oktober en de verhuizing naar de nieuwe school volgt in de maanden erna. Hierna kan de sloop van de andere schoolgebouwen starten. Een groot deel van het sloopbudget schuift daarom door (€393.000) en ook het budget voor bouwrijp maken (€385.000). Daarnaast faseren de plankosten (€360.000). Enerzijds is dit een gevolg van het doorschuiven van de civiele kosten. Anderzijds komt dit door het uitstellen van de tender publicatie omdat de uitwerking extra tijd vergde. Het budget voor inhuur van tenderspecialisten faseert daarom ook gedeeltelijk door.
06 De Scheg West (bie)
De grondleveringen zijn gekoppeld aan de ruimtelijke procedure. Er is beroep aangetekend tegen het vastgestelde bestemmingsplan. De Raad van State heeft na opmaak van deze tijdvakrapportage uitspraak gedaan en de beroepen ongegrond verklaard. De grondaankoop (€640.000) en -verkoop (€6,3 miljoen) worden doorgeschoven.
07 Lindenlaan 315-323 (bie)
Eind juli 2024 is een nieuwe partner geselecteerd om een intentie overeenkomst mee aan te gaan. In de nog af te ronden intentie overeenkomst wordt afgesproken de haalbaarheid van het project te onderzoeken om de beoogde zorgwoningen en het kindcentrum in samenwerking te ontwikkelen. Doordat het proces om te komen tot de uniciteitspublicatie zorgvuldig doorlopen moest worden en een half jaar langer in beslag nam, schuiven een aantal geraamde planproducten en gerelateerde plankosten (€21.000) door. Als gevolg van de procedure partnerselectie vindt het bouwrijp maken niet in 2024 plaats en faseren deze kosten (€78.000) en bijbehorende plankosten (€59.000) eveneens.
08 De Scheg Midden (fac)
De bijdrage aan hoofdinfrastructuur vindt niet in 2024 plaats, maar door vertraging in de daaropvolgende jaren. Het budget van €359.000 faseert hierdoor.
09 Uilenstede 471-473 (fac) en Kronenburg (fac)
De Raad van State heeft op 31 juli 2024 uitspraak gedaan en de omgevingsvergunning voor een studentenhotel met een verblijfperiode van 12 maanden geweigerd. Er wordt een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend voor een studentenhotel met een verblijfperiode van 6 maanden. De begrote exploitatiebijdrage bij Uilenstede (€315.000) is gekoppeld aan de datum van vergunningsafgifte en wordt door de vertraging doorgeschoven. Grondexploitatie Kronenburg ontvangt de bijdrage via Uilenstede en schuift daarom deze inkomsten (€315.000) ook door.
10 Legmeer (fac)
De (externe en interne) plankosten worden voor de tweede helft van 2024 naar boven bijgesteld (€436.000) door een intensiever traject voor het opstellen van anterieure overeenkomsten, het voorbereiden van producten die benodigd zijn voor het vaststellen van het stedenbouwkundig plan, afstemming voor stedenbouwkundig plan, vele gesprekken met marktpartijen, opstellen business case en ontwikkelstrategie. Daar tegenover staat een toekenning van een MRA-subsidie (€563.000) voor de flexibele schil.
11 De Scheg Oost (fac)
Door vertraging in de uitvoering van de hoofdinfrastructuur, in de aanvraag voor bouwvergunningen en in aanvullende onderhandelingen schuiven de bijdragen aan de hoofdinfrastructuur (€219.000) en de exploitatiebijdragen (€320.000) door.
12 De Scheg West (fac)
Tegen het vastgestelde bestemmingsplan is beroep aangetekend. Uitspraak van de Raad van State is naar verwachting eind 2024. De afdracht bijdrage bovenwijkse voorzieningen (€105.000) en de exploitatiebijdragen (€130.000) zijn gekoppeld aan het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan en schuiven daarom door.
13 Bovenkerkerwegzone (fac)
De Bovenkerkerwegzone is een nieuw facilitair project. De voorovereenkomst met de initiatiefnemers is gesloten en de exploitatiebijdragen worden in 2024 gefactureerd. De historische plankosten vanaf vaststelling van de nota van uitgangspunten zijn in de grondexploitatiebegroting verwerkt.
14 BTAZ Noordwest (fac)
Een gedeelte van de budgetten bouwrijp maken (€100.000), gerelateerde plankosten (€26.000) en overige uitgaven (€6.000) faseren doordat de grondeigenaren nog niet ver genoeg zijn met het aanleggen van de geplande infrastructuur. De afdracht bovenwijks (€8.000) volgt na het afsluiten van een posterieure overeenkomst en schuift ook door.
15 BTAZ Noordoost (bie)
In deelgebied Noordoost is medio 2024 de koopovereenkomst getekend voor de verwerving van een deel van de percelen van een grondeigenaar. Zodra aan de gestelde voorwaarden van de grondeigenaar is voldaan vindt ook de levering van de rest van de gronden plaats. Dat is niet meer in 2024. Datzelfde geldt voor de begrote verwerving van gronden van een andere grondeigenaar waarvoor de gesprekken gaande zijn maar niet in 2024 tot overeenstemming leidt. In totaal schuift €4,5 miljoen aan verwerving door. Het begrote planschade budget (€11.000) faseert eveneens,
16 BTAZ Noordwest (bie)
BTAZ Noordwest is het eerste deelgebied dat volgens het vastgestelde bestemmings- en exploitatieplan ontwikkeld zou worden. Er wordt door een grondeigenaar al gebouwd, maar het inbrengen van het gemeentelijk eigendom in de grondexploitatie is uitgesteld vanwege te onderzoeken mogelijkheden (bijvoorbeeld ruwe bouwgrond of bouwrijpe grond verkopen). De begrote verwerving/inbreng (€1,3 miljoen) van het gemeentelijk eigendom schuift daarom door. Daardoor schuiven ook de budgetten voor sloop (€45.000), bouwrijpmaken (€181.000) en gerelateerde plankosten (€41.000) en overige uitgaven (€6.000) door.
17 BTAZ Noordoost (fac)
Een gedeelte van de budgetten bouwrijp maken (€87.000), gerelateerde plankosten (€31.000) en overige uitgaven (€22.000) schuiven door omdat de grondeigenaren nog niet ver genoeg zijn met het aanleggen van de geplande infrastructuur. De afdracht bovenwijks (€22.000) volgt na het afsluiten van een posterieure overeenkomst en schuift ook door.